Still life

Asetelman piirtäminen ja maalaus

Opiskelemme seuraavat kaksi viikkoa asetelman maalausta.

Aamuisin asetelman piirtäminen oikeaan tason ja esineiden perspektiiviin, muotoon, mittoihin ja sävyihin. Välineenä luonnoslehtiö, eri kovuisia kyniä HB.stä pehmeisiin sekä pyyhekumi. Toisesta päivästä alkaen samaa isolla paperille 50x60 tai 60x70cm.

Iltapäivisin ja iltaisin asetelman maalausta, ensin pieniä väriluonnoksia, parin päivän jälkeen isoon kokoon (50x60 cm ta i60 x 70). Valittavissa ruskeasävyinen (helpoin), punasävyinen tai sinisävyinen (vaikeammat) asetelma.

18.09.2012 - maalattavan asetelman valinta ja luonnokset

Ruskeasävyinen asetelma.

Oma luonnokseni tästä asetelmasta.
Iltapäivällä piirrosharjoitus, jota jatketaan jatkossa aamuisin. Tässä opettajan esittämänä pikainen luonnos, jolla hän havainnollisti periaatteita perspektiivistä silmämääräisenä, tunteella piirrettynä, sekä esineiden muotoja, tilavuutta ja sävyjen alustavaa etsintää. Tunteella piirtäminen eroaa teknisestä piirtämisestä, siinä luotetaan silmän ja käden yhteistyöhön. Piirroksen jälkeen tehdään tarkistuksia mittaamalla.

Iltapäivällä piirrosharjoitus. Jota siis jatketaan jatkossa aamuisin. Tässä minun luonnokseni pienessä A4 koossa luonnoslehtiölle. Huomaa katrtion asento ja tilavuusvirhe. Kannussa tuli pohdittavaksi sen pinnalle olevien varjojen suhde pintaan heijastuvaan ympäristöön. Ratkaisu: varjot hallitsevia, heijastukset toissijaisia, muuten työ näyttää pirstaleiselta. Tässä piirroskessa huippuvalot peräisin kohdetta valaisevista lampuista ja ikkunasta luonnonvalosta, ei vieressä seisovasta kartiosta.


19.09.2012

Piirrettävä asetelma. Tätä piirretään aamuisin 7 päivän ajan. On myös kaksi muuta asetelmaa, mutta jokainen valitsi niistä ainakin yhden. Jos on nopea saa valita useamman.

Asetelman edessä, piirretään 50x60 cm pingotetulle paperille luonnostelun jälkeen. Välineinä Watman paperi, eri vahvuisia kyniä sekä pyyhekumi.

Opettaja Olga Denisenko ohjaamassa Leilaa ja Vesaa saman asetelman piirtämisessä. Tulkki Liisa Fagerström kääntää molempiin suuntiin.

Minun ensimmäiset viivani watmanille. Tärkein ensin eli pöytäpinta oikeassa perspektiivissä, sitten esineet luontevan tuntuisina pinnalle. Minun kartioni tässä vielä vinossa taakse ja vasemmalle. Kannun asento aika hyvä, mutta muodossa vielä tarkentamista.


Iltapäivällä aloitetaan maalattavan asetelman lunnostelu väreillä.


Maalien valinta. Valitsen juuri ne maalit joita opettaja suositteli ruskeasävyisen asetelman värien raaka-aineiksi.

Luonnostelu kynällä ensimmäiselle  pienelle maalauspohjalle.

Luonnostelu  ensimmäiselle  pienelle maalauspohjalle öljyvärein "valmis". Jatkan tätä vielä ja se menee "pilalle"


Pilalle mennyt ensimmäinen ja nopeasti tehty uusi öljyväriluonnos. En oler näihinkään tyytyväinen vaikka kello on jo 18.  Aloitan vielä kolmannen luonnoksen.

Kolmas luonnos kello 20, olen aika tyytyväinen korin väreihin ja pintarakenteeseen.

Kolmas luonnos kello 21. Lamppukin onnistuu aika hyvin. Seuraavana aamuna opettajakin katsoo kolmea luonnostani ja antaa kovasti kehuja edistymisestä. Kankaassa taustalla on elävyyttä. Korin pinnassa hieman liikaa punaista väriä. Asetelman rajaus on liian avara, tämän maalaaminen vaatisi hyvin suurikokoisen nmaalauskankaan. Opettaja kehottaa valitsemaan suuremman kuin 50x60cm. Itse huomautan kuinka pöytätasolla olevba kankaan väri on lämminsävyinen vaikka sen pitäisi keinovalon vuoksi olla kylmä. Opettaja ei sano siihen mitään, koska hän hyvin tietää että työssä on tämä ja muitakin virheitä.

20.09.2012

Jatkamme  piirtämistä aamulla. Iltapäivällä aloitamme maalauksen isoon kokoon. Minulla koko 60x70cm.  Emme voi jäädä illaksi koska iltakurssi vie tilan.

Tässä aamun kolmen tunnin piirtämisen tulos. Lisätty kananmuna ja kurpitsa. Kartio tuli oikaistua alustavat varjoalueideen rajat hakusessa. Iltapäivällä kylläkin piirsin maalausasetelmasta hahmotelmia isolle maalauspohjalle, mutta siitä en ottanut vielä kuvaa.

21.09.2012







24.09.2012
25.09.2012
26.09.2012
27.09.2012

28.09.2012

Aamun ehdimme vielä hiukan jatkaa keskeneräisiä töitä. Iltapäivällä kritiikki, jossa opettaja antoi ensin yleistä palautetta ja lopuksi vielä kullekin opiskelijalle eriksene kaikkein ollessa paikalla.

Tässä viimeisen vaihe asetelman öljymaalaustehtävässäni. Onnistuin viidessä kohdin ja onnistuin "pilaamaan" niistä kolme. Ymmärsin mielestäni opettajan palautteen mutta en osannut. Opettaja oli kerta kerralla yhä enemmän hämmästynyt viimeisellä kerralla näin hänen lähestyvän, kehonkielessä epäilys mitä "hejki" nyt on mahtanut tehdä , ja työni nähtyään nostava kädet poskilleen, jolloin hän huudahti venäjäksi "voi ei, onko tämä joku vitsi". Opettaja sanoi vielä, "joiltakin pitäisi ottaa työ äkkiä pois". Onnistuin siis vasemman puolen taustassa (tai en ennättänyt pilata sitä) ja isoimman korin väreissä ja siveltimen vedoissa. Monen mielestä myös tuo koristekurpitsa on aika hyvä, melkein siitä voisi ottaa kiinni. Öljylampun jalka on kohtalainen, samoin sen edessä oleva kori ja kävyt siellä. Oikean puolen tausta ja osin tuohivirsu sekä pöydän pinta menivät "piloilel", siitä mitä ne ensin olivat.

Pidin itse tuon ison kannun sinisen emalin toistumisesta lyijykynän jäljen avulla, mutta opettaja ei pitänyt siitä täysin, valon ja varjon raja olisi pitänyt tuoda selvemmin esiin, se kun koetaan voimakkaammin tummana kuin tässä.  Opettaja Olga Denisenko kyllä toteisi minulla olevan muodon tajua. Kartio, kurpitsa ja kananmuna kohtalaiset, kankaan pinnan olemuksen ilmaisussa ja etenkin laskoksissa vielä paljon opittavaa. Samoin minun tulisi maltaa jättää taustan yksitytskohtia pois ja häivyttää muutenkin sellaista mikä ei ole keskeistä.

Tässä kaikkien kahden viikon opiskelun tuotokset. Keskellä parhaat työt, muutta sattumanvaraisesti. Työmme kauttaaltaan hyviä, tasaisein hyviä. Kaikilla silti opittavaa kankaan laskosten piirtämisessä. Ovat kuin "makaroonia" sanoi opettaja.



6.2. - 21.2.2013 asetelman maalaus vesiväreillä

Tiistai 6.2. Väriluonnoksia asetelmasta, jossa kaksi pulloa, metallimalja ja muovipikari.

ti 6.2. Lyijykynäluonnos asetelmasta pieneen kokoon.

Maskineste huippuvalokohtien peittämiseksi väritysvaiheessa. Jonkinlaista kumimaista nestettä, joka työn kuivuttua pyyhitään kumilla pois.

6.2. klo 14 ääriviivapiirros isoon (50x70cm)  kokoon. Tämän jälkeen sutattiin piiroksen taustaa ääriviivojen kohdalata grafiitilla. Tällöin tämän kuvan avulla voidaan siirtää ääriviivat vesiväripaperille.

8.2. klo 14 vesiväri lisätty kostutettuun taustaan ja pulloon,

8.2. klo 14 vesiväri lisätty toiseen kankaaseen jolla esineet seisovat. Laskoskohdissa vahvemmin väriä. Liiankin vahvasti ,kuten ilmeni maananataina työn kuivuttua.




Ma 11.2. klo 16, vesiväri lisätty pulloihin, oksiin, mandariiniin, metallimaljaan ja muovipikariin, lisäksi metallimaljan liian värin vuoksi vahvennettu taustaa. Metallimalja "epäonnistui". Huippuvalot vielä kumimaisen peittaen alla.



Perjantaina 15.2.2013 aloittelin uuden asetelman kanssa. Toistaiseksi luonnoksia.











Tiistaina 19.2. ensimmäiset vaiheet vesivärimaalauksessa, koko noin 40x60 cm. Tunteet ovat koetteilla kun tekemistä ei vielä ohjaa ymmärrys. Taustaan keltaista ja sinistä, pulloon sinistä yhdestä värinapista, pöytäliinassa muutamia sinisiä ja violettia, sekä kurpitsa ja kuparikippo omilla väreillä. Vaan eipä tullut laitettua värejä muistiin, tosin voisin osn niistä koota värinappien suojapapereista, jotka säilytin jotta voisin jälkeenpäin tutkia mitä värejä opettaja esitti käytettäväksi. Tässä kohden oli hauska hetki, kun opettaja katsoi peltistä vesivärirasiaani ja sanoi että värivalikoimani on kovin suppea. Otin esille pietarilaisen värirasian, jossa on kymmeniä nappeja vielä suojapapereissaan. "Aah mitä aarteita sinulla on täällä, nämä ovat kuin karamelleja, niitä olisi kiva availla". Tarjosin rasiaa opettajalle ja sanoin että hän saa nauttia niiden availusta, mutta ei hän ottanut rasiaa mukaansa.

Keskiviikko 20.2., tässä olen lisännyt värejä kurpitsaan, kuparipannuun ja etenkin pöytäliinan kukkakoristeisiin. Kukkakoristeet näyttävät kuitenkin ikäänkuin irtoavan kankaan pinnasta, en osaa selittää miksi. Opettaja kertoo seuraavana päivänä miksi. Olin käyttänyt koristeisiin lämmintä värisävyä vaikka "pöytäkangas" on kylmäsävyinen. Opettaja muistuttaa sanoneensa että käytä koristeisiin "indigon harmaata". Olin tyystin sivuuttanut tämän neuvon, vaikka kyllä kuulin sen. (Tässä valokuvassa kuviot kyllä näyttävät ihan hyviltä, irtoamisvaikutelma ei tule tässä esiin). Pullon sävyt sensijaan ovat osuneet kohdalleen. Lauri joak maalasi vieressänmi, sanoi vaikutelmaa moderniksi. Opettajakin sanoo seuraavana päivänä, pulloon et sitten koske. Opettaja on tyytyväinen myös kurpitsani sävyihin, ne ovat oikeita. Kuparipannun kylkeen hän kehotti lisäämään punaista ja violettia.

Torstai 21.2., vesivärityö "valmiina", aika loppuu kesken. Opettaja lisäsi pullon lasipinnan yläosan keskelle lisätty sävyjä, samoin etikettiin  Myös pöytäliina oli minulle liian vaikea joten opettaja lisäsi siihenkin violettia ja jotakin punaista joka sinisen värin päällä näyttää  keltaiselta. Taustaan lisäsin opettajan neuvosta violettia ja keltaista, taustaa piti tummentaa, jotta sävyt olisivat tasapainossa etualan kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti