2.10.2012
 |
Ensimmäinen kolmesta kallon perspektiivi- ja asentokuvasta hieman isommassa koossa, taisi olla vielä lehtiöllä. Näitä ennen piti piirtää hyvin pieniä, 10x10 cm luonnoksia. |
 |
Opettaja antoi minulle tunnustusta muodontajusta. Muuten oli hyvin vaitelias tai ei kommentoinut. Aamulla näytin suunnitelmaa kolmen kallon asetteluksi isolle paperille, hän kannusti piirtämään suunnittelman mukaan. Mutta kävi niin, että ensimmäisestä kallosta tuli liian tilaa vievä, kun kysyin opettajan mielipdiettä asettelusta niin hänen mielstään kallojen kooa tuli pienentää ettei mikään niistä menisi liian lähjelel paperin reunaa. Kun pienensin keskimmäistä kalloitsa, niin samalla meni uusiksi koko sommitteluni ja opettaja íhmetteli miksi tein niin. Huomaan että Juri antaa palautetta vain siinä vaiheessa kun opiskelijalla on jotain mistä sanoa jotain, siis pitää ensin tehdä, niin saa hyvinkin suoraa ja tarkkaa palautetta. Mitens muuten muka... |
3.10.2012
 |
Tässä luonnoksia watman paperille isoon kokooon (50x70cm). Opettaja ei ollut tänään lainkaan tyytävinen piirtämääni. Pahoja puutteita mittasuhteissa ja perspektiivissä, useampi tärkeä kokonaisuuteen vaikuttava yksityiskohta väärin, nimenomaan kokonaisuutta ja mallin piirteitä ajatellen, lisäksi mikä yhtä paha juttu, varjostus tehty helpoimmalla tavalla. Aloitin perusteellisen uusimisen (tämä kuva siitä vaiheesta). Mutta en jaksanut jäädä illaksi. Pitää petrata loppuviikosta. Onneksi aikaa on sentään 2,5 viikkoa. Tosin tämä vasta ensimmäinen tehtävä, luultavasti tulee kiire, on oltava illat piirtämässä. |
4.10.2012
Aamulla opiskelimme 3 krs.n luokassa ihmisen luuston tutkimisen historiaa, luuston merkitystä ja perusrakenteita sekä erityisesti nyt aiheena olevan kallon luuston eri osia sekä niiden keskinäisiä suhteita ja suhteita kaularangan ja kallonpohjan lihaksiin.
 |
Palasimme piirustusluokkaan ja jatkoimme mallina olevien kallojen piirtämistä. Minä edelleen tämän koko päivän piirsin F -kovuisella kynällä, mutta päätin että perjantaista alkaen HB -kynillä 2 ja 4, mikäli luonnosten suhteet ja rakennehahmotukset ovat oikein. Piirsin vielä vähän ennen iltaryhmän tuloa, klo 17, vasemman puoleista sivukuvaa, mutta en ennättänyt ottaa siitä valokuvaa, huomenna sitten. |
 |
Tätä opettaja kommentoi ainoastaan toteamalla nenäaukon olevan liian suuri, jolloin leuan koko pienenee suhteessa liiaksi,. Olisiko tämä kuva jo tekemäni korjauksen jälkeen? |
 |
Tästä opettaja on löytänyt jatkuvasti virheitä. Piirsin hänen toivomuksestaan apuviivat näkyville ja tarkensin kallon joidenkin kriittisten pisteiden symmetrian ja perspektiivin, mutta edelleen tässä oli vikana se ettei sen olemus ole mallin tapaan riittävän siro. Ehkä saan olemuksen korjattua perjantaina. Perjantaina pitää varmaankin jäädä illaksi, sillä tämän jälkeen aikaa tähän tehtävään on enää maanantai. |
10.10.2012
 |
"Valmis" piirros ihmsien kallosta kolmesta eri kulmasta. Opettajan palautteen mukaan erittäin hyvä piirros Hänen mukaansa minulla on tarve luokitella, laittaa asiat ikäänkuin lokeroihin. Silti seuraavassa työssä marraskuussa voisin piirtää rohkeammin ja nopeammin sekä ajatella vielä enemmän ja käyttää kynää hieman kevyemmin. Mitä tuohon nyt sanoisi. |
18.10.2012
 |
"Valmis" piirros ihmisen pään lihaksistosta kipsimallimme mukaan. Ajattelua piirtäminen vaatii yllättävän paljon enemmän kuin kuvittelisi, se ei ole etupäässä käden taitoa vaan tiettyjen periatteiden mukaista toimintaa, tutkivaa havaitsemista ja havaitun ajattelua. Olen laatinut eräänlaisen alustavan teorian taiteilijan ajattelusta: (1) piirroksessa se on mittasuhteiden ja muodon tarkkaa rakentamista ja virheiden rauhallista korjaamista. (2) valon ilmaisussa se on kohteen sisäisten sävyerojen vertailua, tarkkuutta puolivarjon ja valon alueilla, pitkälle vietyä pelkistämistä varjoalueilla sekä heittovarjon ja valon välissä selkeärajaisuutta. (3) värien ja värisävyjen avulla ilmaistaan niitä tunteita, joita maalattavaan kohteeseen liittyy. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti