Diary - no pics


Autumn Diary

27.8.2012

Tutustumme toisiimme  ja tulevaan opinto-ohjelmaan. Keskustelemme pedagogiikasta. Teemme tarviketilauksia ja käymme opiskelutiloissa. Vierailemme merikeskus Vellamossa.

28.8.2012

Tutustumme Aleksandran johdattamana Repin- instituutin ja koulutuksen historiaan Pietarissa ja Kotkassa.

Tapaamme toiminnanjohtaja Laura Päiviö-Hetenmäen Kotkan kaupungin kulttuuriasiainkeskuksessa. Käymme Itäkadun taidetarvikeliikeessä ja ostamme kullekin kiilakehyksiä (koot 38x50 ja 50x60).

29.8.2012

Tutustumme Kymenlaakson kesäyliopiston kulttuuritoimintaan. Kesäyliopiston rehtori Tuula Javanainen kertoo mielenkiintoisesti yliopistotoiminnan historiasta Suomessa. Käymme keskustelua pedagogisista virtauksista suomalaisessa koululaitoksessa. Keskustelemme pedagogiikasta kuvataideopinnoissa.

Tulkki Liisa Fagerström kertoo syvällisesti tulkin, pedagogin ja oppijan välisen dialogin haasteista.

Päivän lopuksi pingotamme kukin ainakin 2 pellavakangasta kiilakehyksiin ja pohjustamme ne joko jänisliimalla tai liivatteella. Saamme tilatut tarvikkeet.

30.8.2012

Tutustuminen opinto-ohjelmaan jatkuu. Päivän lopuksi teemme kierroksen Kotkan gallerioihin.



Yhteenvetoa 2.-9.10.2012 (kopio Facebook- sivujeni kuvateksteistä)
päiväykset? (katson myöhemmin muistiinpanoista, ehkä lisään kuvia)


Aamulla opiskelimme 3 krs.n luokassa ihmisen luuston tutkimisen historiaa, luuston merkitystä ja perusrakenteita sekä erityisesti nyt aiheena olevan kallon luuston eri osia sekä niiden keskinäisiä suhteita ja suhteita kaularangan ja kallonpohjan lihaksiin.

Palasimme piirustusluokkaan ja jatkoimme mallina olevien kallojen piirtämistä. Minä edelleen tämän koko päivän piirsin F -kovuisella kynällä, mutta päätin että perjantaista alkaen HB -kynillä 2 ja 4, mikäli luonnosten suhteet ja rakennehahmotukset ovat oikein. Piirsin vielä vähän ennen iltaryhmän tuloa, klo 17, vasemman puoleista sivukuvaa, mutta en ennättänyt ottaa siitä valokuvaa, huomenna sitten.

---

Tätä opettaja kommentoi ainoastaan toteamalla nenäaukon olevan liian suuri, jolloin leuan koko pienenee suhteessa liiaksi,. Olisiko tämä kuva jo tekemäni korjauksen jälkeen?

---

Tästä opettaja on löytänyt jatkuvasti virheitä. Piirsin hänen toivomuksestaan apuviivat näkyville ja tarkensin kallon joidenkin kriittisten pisteiden symmetrian ja perspektiivin, mutta edelleen tässä oli vikana se ettei sen olemus ole mallin tapaan riittävän siro. Ehkä saan olemuksen korjattua perjantaina. Perjantaina pitää varmaankin jäädä illaksi, sillä tämän jälkeen aikaa tähän tehtävään on enää maanantai ellen väärin muista...

---

Tässä piirustus perjantaiaamuna. Katso vasemman puoleista kalloa. En saa siitä tyydyttävän oloista, opettaja saapuu ja ensimmäisen kerran koko viikon aikana ei jätäkään koskematta työhöni omalla kynällään, vaan korjaa juuri tuota vasemmanpuoleista jossa en etene. Tekee mieli monesti sanoa ,lopeta, mutta haluan nähdä mihin tulokseen opettaja tulee. Hän toki osaa, katso seuraava kuva.

--

Katso vasemmanpuoleisen kallon päälakea, kasvojen yläosaa sekä nenän alustaa ja leuan etuosaa. Niissä on nyt selkeä valon lankeamisen tuntu. Opettaja sanoo vain, näytin vain millä tavalla, nyt voit jatkaa. Mutta minä en jatka vaan siirryn työstämään keskimmäistä kalloa eli vaihdan samalla istuinpaikkaa.

---

Tässä keskimmäinen kallo 5 tuntia myöhemmin! Istuin siis samalla paikalla lähes koko tuon ajan. Tosin siinä välissä meillä oli avoimet ovet ja paikalla kävi peräti 4 bussillista ihmisiä. Olivat hyvin uteliaita opiskelun suhteen. Tuli kehuttua pedagogiikkaa, kerrottua tehtävistä ja yksi ihminen olisi halunnut jopa ostaa erään luonnokseni (edellisviikon asetlemaharjoituksesta). Nousu kohti kuuluisu
utta siis melkein alkoi. En kuitenkaan esittänyt työlle mitään hintaa, pyysin tarjoamaan ja juttu jäi tällä kertaa siihen. En oikeastaan halunnutkaan myydä niitä luonnoksia, ne kun kertovat itselle omasta oppimisesta.

Entä opiskelu siinä juttujen lomassa? Eteni hitaasti.

Onhan työssä kello 22 eroa klo 16 versioon, mutta ei kovin paljon,.. Aika hitaasti eteni opiskelu omin päin, toivottavasti kuitenkin etenee. On vielä maanantaina 3 tuntia aikaa työstää tätä tehtävää. Eli tuota oikeanpuoleista.

Kello oli lähes 22 kun lähdin "kotiin".

---

Lähdin koululle myös lauantaina klo 12, kun ei tärkeämpääkään tekemistä ja keskeneräiset piirrokset vaivaavat mieltä. Tummensin aluksi oikeanpuolimaisimman sävyjä.


---

Tässä piirrokset klo 18 maissa. Vasen on melko hyvä, keskimmäinen paikoin tyydyttävä, oikeanpuoleisin, siinä on jotain pahasti pielessä, en vain ymmärrä miten voisin kohentaa sitä. Pitänee odottaa maanantaiaamua.

---

Maanantain työskentelyn tulosta. Piirsin keskimmäistä päätä, varjokohtien ja mittasuhteiden tarkistuksia. Vielä tiistaina pitää jatkaa tuota oikeanpuoleista kalloa ja tätä piirrosta, keskiviikkona siirrymme ihmisen pään lihasten tutkimiseen ja piirustusharjoitukseen. Taustalla näiden 3 viikon opintojemme pedagogi (opettaja), ohjaustilanne meneillään.

---

Viimeinen kallojen piirtämispäivä meneillään. Olemme viimeistelevinämme, mutta tiedä vaikka jäisi monelta "kesken" , onhan oppiminenkin vielä kesken, ellei peräti aluillaan..;)

---

Minun viimeistelyä vaille "valmis" työni tänään tiistaina 9.10. klo 19. En ainakaan saanut enää mitään aikaiseksi joten lähdin "kotiin".

Yhteenvetoa  11. -19.10.2012 (kopio Facebook- sivujeni kuvateksteistä)


Torstai-aamuna (11.10.) aloitimme seuraavan piirtämistehtävän. Tavoitteena on viikon aikana piirtää ihmisen pään malleista tilavuutta ja muotoa ilmaiseva kuva, joko lihaspää tai tahkopää. 

Lihaspää kertoo kaavamaisesti kasvojen tärkeimmät lihakset ja siis ihmisen tunteiden ilmaisun ehkä keskeisimmän alueen. 

Tahkopää kertoo miten valo ja varjo taistelevat pään eri alueilla. Jos ennättää saa piirtää molemmat, mutta eri papereille, sillä samalle paperille piirtäminen on liian vaativa tehtävä perspektiivilyhennysten vuoksi. Venäjän kuvataideakatemiassa kahden pään piirtäminen perspektiiviin on kuudennen vuoden tehtävä.

---

Tässä paikkani luokassa sekä piirrokseni alkua lihaspäästä kello 17. Sain päivän lopulla ryhtyä sävyttämään hennosti, sillä piirrokseni olemus on pääosin riittävän hyvä. Tarkennuksia teen kunhan ensin sävyt kertovat muodosta. Korvan muoto askarruttaa edelleen (ja näyttää siksi hassulta piirroksessa), samoin kallon muoto päälaella ja takaraivon yläosassa vaativat tarkentamista kunhan volyymi ensin on selvästi ilmaistu valo- ja sävyeroilla kallon eri osissa.

---

Piirrokseni lähempää. Silmä näytti minusta hitusen liian suurelta. Opettajan mielestä korvan paikka on hieman probleema (onko se liian suuri, liian edessä vai sen takana liian vähän kalloa?) ja korvan kaaressa ei ollut mallia vastavaa kaaren sointia riittävästi, myönsin näkeväni enemmän kuin kykenin viivalla ilmaisemaan. Tässä kuvassa olen koettanut etsiä kaaren omaa ääntä. Lisäksi opettajan miel
estä ylähuulen alaosassa oli pari milliä liikaa syvyyttä poskea kohden ja leuassa liikaa pyöreyttä. Tässä olen jo muokannut leukaa hieman teräväpiirteisemmäksi.

Kaikkiaan sain tämän työn tästä vaiheesta, ehkä ensimmäistä kertaa tämän opiskelun aikana, palautteen "normalna" eli tarkoittaa kaikki hyvin. Se on paljon sanottu.

---


Leila ja Henri piirtämässä. He piirtävät samaa "hudonin" lihaspäätä eli kipsimallia ihmisen pään ja kaulan alueen lihaksista. Kipsipää saattaa olla 1:1 koossa. 

Sitä valaistaan tässä harjoituksessa 300W halogeenivalaisimella. Piirtäminen tapahtuu seisten tai korkealta jakkaralta. Piirrämme tätä mallia noin 8 päivää, melkoinen aika siis yhteen piirrokseen, noin 40 tuntia. Siihen mahtuu päivittäin 
opettajan yksilöllistä ohjausta noin 2-3 kertaa eli puolii tuntia kutakin opiskelijaa kohden.

Piirrettäessä kipsimallia kynän tulee olla melko kova, F, H tai H2, joillakin ollut käytössä myös pehmeitä HB2 - HB4. Kovuuden merkitys on sen hennommassa jäljessä paperilla ja myös sen jättämän jäljen sopimisessa juuri kipsin olemuksen esiintuontiin.


---


Yksityiskohta keskeneräisestä piirroksestani sen tärkeimmällä eli silmien ja suun alueella.

---

Kaulan alueen kynän jälkeä. Liian sekavaa. Tämä muuttui seuraavana päivänä.

---

Tässä kuvassaa opettajan palautetta muistikirjassa, sain poimittua puheesta 14 kohtaa, joita on hyvä miettiä myöhemmin kun tulee vastaavia tilanteita eli piirtämistä, ja sitähän tulee. Kivaa..

---

Pää aamulla 17.10. Ennen kaulan alueen ja korvan työstämistä.

---

Pää klo 16 kun kaulaa, päätä, korvaa ja kasvoja on työstetty noin 6 tuntia. "Työstäminen" tarkoittaa varjo- ja valokohtien välisten sävyjen tummuus- suhteiden tarkentamista, yksityiskohtien työstämistä erikseen valoalueilla ja joskus tai usein niiden vähentämistä varjoalueilla. Opettaja olisi tehnyt korvasta vähemmän tarkan, mutta minusta korvan lehden reunan kaari oli niin viehättävä omassa liikkessään, että halusin välttämättä piirtää sen vaikka tarvoite olisikin häivyttää yksityiskohtia valolähteestä poispäin olevilta varjoalueilta ja jättää kasvot ilmeikkäimmin esille.

---

Minulla vielä paljon tekemistä, jos ollaan oikein tarkkoja

---

Perjantai on koittanut ja opettajan lyhyet palautteet. Tärkeintä on muodon rakentaminen, mikä vaatii itsekurin keskittämistä juuri siihen. Työ alkaa mittasuhteiden ja rakenteiden esittämisestä niin ettei niitä tarvitse korjata jälkikäteen. Prosessin aikana virheitä korjataan kevyesti ja opitaan siitä. Sisäisen reflektion kannalta tärkeintä on virheiden näkeminen ja korjaaminen rauhallisesti ja eteneminen itsenäisesti.

--

Minun viimeisin versioni lihaspäästä. Opettaja sanoo että minulla on jäsennyksen ja perustelujen tarve. Kuin laittaisin asioita laatikoihin ja lokeroihin. Mutta lopputulos kuitenkin erittäin hyvä. Lisää ajattelua, rohkeutta ja nopeutta sekä kevyempi kynän jälki, niin onnistun seuraavassa työssä oikein hyvin.

Yhteenvetoa 29.10. - 9.11.2012 (FB.n kuvateksteistä)


Uusi opettaja ja uudet tehtävät. Tässä kahden viikon mittaisista aamupäivän tehtävistä yksi kolmesta eli kipisimalli lyijykynäpiirrosta varten. Blanchetille tehtävää piirrosta varten kevyitä luonnoksia sommittelutarkoituksella.

---

Toinen valitsemistani malleista. Piirrosaikaa hiukan yli viikko aamupäivät klo 9-12. Piirrostahti on siis nopeutunut edellisten viikkojen tehtäviin käytettävissä olleesta ajasta huomattavasti. Kolmas malli piirretään jos jää aikaa toisen viikon lopulla.

---

Tässä työ isolle Watman -paperille (50x70cm) luonnosteluvaiheessa eli tarkoitus sommitella kahden mallinn keskinäiset suhteet ja paikka koko paperilla.

---

Opettaja on näyttänyt kuinka lyijykynä kuuluu terottaa mattoveitsellä hyvin teräväksi ja lyijyosa todella pitkäksi, jotta voi piirtää myös terän lappeella ohutta ja samansuuntaista viivoitusta.

---

Työ etenee...Ensin mallien paikka paperilla hyvinkin tarkkaan ja muutoksia tehden. Mutta kevyestä hahmottelusta on siirryttävä melko nopeasti valo- ja varjoalueiden osoittamiseen. Sekin on tässä jo alualla.

---

Tässä toisen mallin varjot saatu osin esille. Opettaja on korostanut etenkin isompien yhtenäisten varjoalueiden esittämistä ensin, ja yksityiskohtien ilmaisun siirtämistä loppuvaiheeseen. Olen työskennellyt toisinpäin, siis väärin.

---

Olen saanut toisenkin mallin varjoja esille.

---

Varjojen tarkennus on "loputonta", mutta aikaa ei kuitenkaan ole loputtomasti, joten pitää osata keskittyä tärkeimpään. Tässä oikeanpuoleisen mallin varjoalueet edenneet edellisestä versiosta.

---

Tässä katsojasta käsin vasemman mallin vasen silmä saamassa kokonaistusta varjoalueelle eli silmäluomen yläpuoliselle otsakyhmyn ala-osalle , samoin koko otsan aluetta selkeytetty suhteessa "kasvon" alaosaan, koska valo lankeaa malliin ylhäältä viistosta ja valaisee yläosaa voimakkaammin.. Varjoalueiden sävyaste alkaa olla maksimissaan. Onhan kyse kipsimallin esittämisestä. Miksi kirjoitan kuin t
ekijöitä olisi monia? Tavallaan onkin sillä opettaja vaikuttaa huomioillaan ja joidenkin töissä myös suoralla puolesta tekemisellä, jonka tarkoitus on kylläkin näyttää oikea havainnoinnin ja esittämisen tapa. Toistaiseksi olen tässä tehtävässä välttynyt opettajan suoralta puuttumiselta ja saanut lähinnä ohjeita ja kehotuksia kiinnittää huomioita johonkin. Minulla etenkiin siihen etten tee varjoalueita isoina kokonaisuuksina vaan menen liian aikaisessa vaiheessa yksityiskohtiin.

---

Tämä tehtävä piti jättää nyt tähän vaiheeseen ja siirtyä kolmannen kipsimallin piirtämiseen. Jotain tässäkin tuli opittua, kuten taas uudelleen se että keskityn liiaksi yksityiskohtiin, kun alussa pitäisi keskittyä konkonaisuuksiin, sekä varjoissa että valon alueella ja vasta lopuksi lisätä yksityiskohtia. 

Opin myös Virveltä että varjopuolen tuleekin näyttää ikäänkuin lattealta ja valopuolen oll
a se 3 -ulotteinen vaikutelmaltaan. Tässä sen pitäisi näkyä selvimmin oikeanpuoleisessa kipsin kuvassa, nenän heittovarjon alueella.

Enpä olisi uskonut, enkä meinannut uskoa sitä. Minusta lattealta näyttävä varjopuoli oli opettajan mielestä oikein hyvä. Mutta kun Virve kertoi sen saman niin luotin siihen enemmän...

---

Tässä kolmas kipsimallin piirros aluillaan. En jaksanut enää vaan lopetin klo 19.309, melko uupuneena. Keskiviikkona ja torstaina tämä pitää saada valmiiksi, tai se sitten on siinä vaiheessa mitä on.

---

Tässä iltapäivien aikana aloitettu "mielikuvitus" -tehtävä aluillaan. Olen tässä luonnostellut sitä isolle paperille (watman 50x60cm). 

Seuraavana on edessä maalaaminen,..tuskin sitä voi sanoa värittämiseksi? Aion käyttää temperaa, sekoittaa muutaman väripigmentin ensin veteen, sitten maalatessa sekoittaa tuo seos vesi-kananmunaseokseen.

---

Väritys vai maalaus tehtävänä?

---

Piirros kipsistä etenee. Teoria muodon ilmaisusta valon, varjon, puolivarjon, heijastusten ja heittovarjon avulla selkiytyy vasta kritiikissä, mutta osaaminen vielä jossakin tulevaisuudessa. Mikä siis on teorian merkitys?

---

Mallit, luonnokset ja maalaus (kesken jäi).

---

Piirros "valmiina". Kun sitä katselee teorian kannalta, on puolivarjon ja heijastuksen suhteissa vielä tekemistä, siis tämäkin jäi siltä osin kesken. Ensi viikjolal uudet piirros ja maalaustehtävät.

---

Kahden viikon työt kritiikissä. Suuri haaste opettajan mukaan (kaikilla) valon ja varjon suhteiden esittämisessä. Maalauksen pohjana oli melko hyvä piirros, mutta värittäminen...siinä on todella paljon opittavaa

---


Yhteenvetoa 13. - 30.11.2012


13.-17.11 olemme piirtäneet lyijykynillä kuvaa Venus de Milon kipsipäästä. Venus oli roomalaisten rakkauden jumalatar jota vastasi kreikkailaisten Afrodite.

Käytössämme oleva patsaan pään kopio ei aivan vastaa tämän Louvressa esillä olevan patsaan patsaan yksityiskohtia. Suu on kipsikopiossa vähemmän avoin, patsaan korva ei ole kopiossa näin selkeä korva ja päätä kiertävä nauha on patsaassa ehjem

pi takaa, patsaan hiuksissa on voimakkaampi muoto ja kipsipään ilme on patsaan ilmettä lempeämpi. Kuka lienee tehnyt tuon kipsipään muotin, ainakaan se ei täysin vastaa alkuperäistä patsasta. Mutta ei sillä väliä, me piirrämme juuri sitä kipsipäätä joka meillä on ja opimme siitä. Oppimisen ilo on tuntuvaa ja jokapäiväistä...


---


Olemme iltapäivisin maalanneet elävää mallia kahdella värillä tai yhden värin (raw umbra) eri sävyillä. Olin aluksi ihan pihalla eli tarvitsin joka käänteessä opettajan ohjausta. Mutta tänään (19.11.) ilo alkoi levittäytyä myös maalaamisen puolelle. :) Todella merkittävä päivä minulle. Toivottavasti sama jatkuu eli uuden oppiminen muotokuvan MAALAAMISESSA.


---


Tässä ja edellisessä Louvren patsaan päästä otetussa kuvassa patsaan suu näyttää myös erilaiselat kuin kipsimallimme, jossa Venuksen/ Afroditeni huulet ovat kevyesti yhdessä. Ja korva todella näkyy patsaassa selkeämmin kuin kimpsimallissa. 

Tämä tietäen korva on helpompi piirtää, vaikka sitä ei varmuudella tunnista korvaksi tuossa kipsissä. 

MUTTA kipsistä tätä on helpompi piirtää kuin mitä marmorisen patsaan piirtäminen. Vai pitäisikö lähteä opintoretkelle Louvreeen? Patsaan kopio löytyy myös Pietarista. Käymme siellä ensi toukokuussa.


---


13.11 aamuna lyijykynäpiirrosten mallina Milon Venuksen patsaan kopi kipsipäänä. Päätä valaistaan hiukan päätä korkeammalta ja 15. metrin etäisyydeltä 300W halogeenilampulla sekä toisella samanlaisella lampulla huoneen takaseinän kautta.


---


Ensin luonnoksia pieneen kokoon lehtiölle.


---


14.11. elävän mallin piirtäminen jatkuu toista päivää, ensin luonnoksia lyijykynällä pieneen kokoon.


---


15.11. elävän mallin maalaus 40x50 kankaalle. Käyttämäni kangas on itse pohjustettu ja imee kovin paljon ohennettua maalia, ainakin tärpätti humahtaa pohjustukseen. Tunnenko välineeni, entä työtavat?


---


15.11. jään klo 16 jälkeen jatkamaan kipsipääpiirrosta.


---


Piirros illan lopuksi kello 20.30. Eteneminen on hidasta ja niin kuuluukin, piirtäminen ja sävyttäminen hieman mallia suurempaan kokoon 50x60 cm paperille on tarkkaa työtä.


---


16.11. elävän mallin maalaus neljäntenä iltapäivänä. Maalataan raw umbran ja titaanivalkoisen avulla, muita maaleja ei käytetä vaan näiden kahden avulla erilaisia sävyjä.


---


16.11. aamupäivä. Ryhdyin korjaamaan piirroksen nenää koska näin siinä jotain virhettä. Opettaja ei kehottanut muuttamaan, mutta tein omia päätelmiä.


---


16.11. ilta. Olen taas jäänyt pidemmäksi aikaa piirtämään. Tässä piirros kello 21.30.


---

17.11. (la) tulen koululle 4 tunniksi, mutta en piirrä vaan tutkin kipsipäätä. Suuta, nenää, silmiä ja sivuprofiilia. Luennon varassa tutkin tärkeiden pisteiden paikat ja etäisyydet ja luon oman mallin leuan ja huulten paikantamiseen suhteessa leuan ja nenän kärjen väliseen suoraan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti