10.9.2012
Perspektiivin opiskelu jakautuu kahteen osaan, jälkimmäinen osa toteutuu keväällä 2013. Vielä ei tule puhetta vaiheiden eroista tai mitä ne varsinaisesti sisältävät. Vaiheen 1 sisältö käy osin selville tämän päivän opetuksesta ja tehtävistä.
Aloitimme tänään 20 minuuttia myöhässä sillä pulpettien ja välineiden siirtäminen liitutaulun ympärille otti aikaa. Opettajan suunnitelma oli niin tarkka, että myös ruokatauko aloitettiin 20 yli aikataulun.
 |
Tässä opettajan graafinen perspektiiviesitys pisteiden A ja B ja Q projektiosta tasolla 0 (eli a, b, q) sekä tavoitelulla "piirrostasolla". Samalla tulee ymmärretyksi viivaperspektiivin perusteet. |
 |
Teen paljon muistiinpanoja, joten en kertaa niitä tässä. Tämä aihe on minulle hyvin helppo. |
 |
Saamme myös ensimmäisen varsinaisen kotitehtävän. Tässä jonkun oppilaan aiempi toteutus. Nyt jokaisen toteutus on täysi nvapaa, kunhan se sisätllä nämä kolme osiota, viivaperspektiivi-analyysi osineen, projektion 2d esitys ja maalauksen luonnos. |
 |
Tässä opettaja tarkentaa käsitystä viivaperspektiivistä, pakopisteistä sekä janan jakamisesta graafisesti osiin. |
 |
Kuvassa minun asetelmani, lähtökohtana kotitehtäväni viivaperspektiivipiirrokseen. |
 |
Kotitehtävä puolivalmiina. Mikäli opettaja hyväksyy toteutuksen, niin tästä jatketaan tussi- ja vesiväripiirroksena. |
 |
Puolivalmis edelleen, puuttuu vahvennukset tussilla. |
11.9.2012
 |
Pisteperspektiivi. Pisteillä ilmaistun kuvion esittäminen perspektiivikuvana. |
 |
Kartion ja sylinterin piirtäminen ympyrän perspektiivikuvauksen pohjalta. |
 |
Oikealla osa koordinaatiston avulla toteutetusta kuvion siirtämisestä perspektiivikuvaan. |
 |
Vielä yksi tapa piirtää ympyrä perspektiiviin (vasen) ja shakkilaudan tapaisen tason piirtäminen perespektiivissä. |
 |
Shakkilaudan tapaisen tason piirtäminen perespektiivissä. Huomaa pakopiste D/2 (etäisyys posyeestä P on puolet suunnikkaan diagonaalista, horisontin suuntaisena oikealle tai vasemmalle) ja A-B janan suuntaisen viivan piirtäminen pakopisteestä A-b janalle. Jaetaan jana A.sta vasemmalle kahdeksaan yhtä suureen osaan ja kustakin pisteestä projektio viivalle A-P. |
12.9.2012
Perspektiivistä opitun soveltaminen.
 |
Piirrämme kuvitteellisen kahvilan, jossa tulee olla pöytiä, tuoleja, baaritiaski ja esiintymislava. Opettaja antaa tilan mitat, ikkunoiden ja ovien pakait ja koot sekä seinien paksuudet. Muutoin kukin oman mielikuvan mukaan. Piirroksessa käytetään perspektiivioppeja. |
13.9.2012 ja 14.9.2012
Kiinalaisen tussin ominaisuuksista. Tussinesteen valmistaminen hiomalla ja nesteestä.
 |
Kuivan tussitangon hiontaa tarkoitusta varten valmistetulal hioma-alustalla.. |
 |
Tussinesteen oikean sävyn sekoittaminen laimentamalla. |
 |
Tässä opettaja näyttää miten tussineste levitetään, tärkeää edetä hyvin märkää lammikkoa ylläpitäen. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti