Portrait


Joulukuu 2012

Mallipiirros valmiina. Jonkinverran näköinen, myös mallin mielestä.

Sama öljyväreillä. En ole kovin tyytyväinen.

40 x 50 cm
50 x 60 cm

Tammikuu 2013 / 16.1.- 1.2.2013

40 x 50 cm

Aloitamme keskiviikkona iltapäivällä mallipiirustuksella. Välineet vapaat. 

Minulla tässä litoposteripaperin puolikas, josta rajasin 50x40 cm alueen eli tulervaa öljyvärityötä vastaavan koon.  HB -lyijykynä. Aikaa tähän käytettiin 3 tuntia, siihen nähden sain melko näköistä. Mutta kun edellisessä kuvasa vertaan mallia ja piirrosta, niin suurentaisin kyllä korvaa, täytyy pitää mielessä kun aloitan öljyvärityön. 






Tämän jälkeen piirroskuva siirrettiin seuraavana päivänä (17.1.2013) maalauspohjalle. Piirroksen ja kankaan välissä sanomalehtipaperi, joka  oli sivelty umbra + tärpätti seoksella.  Melko nopea tapa, vain viisi minuttia. Kuvaa piti vielä vahvistaa kynällä.

Väriluonnos  pienelle kankaan palalle. Opettaja sanoi "normalna", mutta olin kommentista aika hämmästynyt Hän varmaankin haluaa että siirrymme nopeasti isompaan kokoon.

Käyttämäni maalit. Tästä kyllä puuttui krappilakka eli yksin punainen.

Taustan värit. Taas opettajan mielestä normaali. Harmitti tuollainen ylimalkainen kommentti.

Paita. Tuo punainen suikale paidassa olisi pitänyt saada kohdalleen krappilakalla, karmiinin punaisella,  light red, ja sinisellä sekä valkoisella, mutta ei onnistunut. Päivä päättyi juuri tässä kohden ja malli nousi paikaltaan. Pitää tutkia aihetta lisää perjantaina.
Aaamupäivin näinä kolmena viikkona ensin piirrämme elävästä malöista groquista klo 10 asti, sitten  blanchetille (50x40cm) ja iltapäivät maalaamme, minä samasta kohden 50x40 cm kankaalle kuin piirrän.

Tässä maanantai 21.1. aamun  ensimmäinen ja mielestäni onnistunein groquis. Piirsimme suomalaisesta ruo'osta katkaistulla kaislakynällä ja kiinalaisella tussilla. Olisiko aikaa annettu 5-10 minuttia, mutta onnistun olemaan nopeampi.

Tässä tussia vesivärikaukalossa, isohko "kiinalainen" sivellin ja ruokokynä. Ruokokynä katkaistiin kaislasta ihan vaan mattoveitsellä ja sitä voi sen "tylsyttyä" tai liikaa kostuttua parantaa katkaisemalla kynä uudelleen. Sillä oli tosi mukavaa ja luontevaa piirtää.
Tässä piirros blanchetille hieman perjantaita valmiimpana. Mutta jokin epävarmuuden tunne vaivaa, etenkin jos vertaan tunnetta varmuuteen joka syntyi kipsipäitä syksyllä piirettäessä.

Maalaus  edistyy tässä muistaakseni klo 17. Itsestä ei tunnu aivan samalta kuin voisi päätellä opettajan kommentista: "värit on oikein" vai sanoiko hän "värit on hyvin"? Opettaja maalasi uusiksi nuo paidan rinnukselle tulevat punaiset nauhat ja niillä maaleilla joita olin paletille puristanut, miksi en itse osannut sekoittaa oikeita värisävyjä? Osa kuvassa näkyvistä sävyistä tulee siitä että opettaka  jätti paikoinalemman kerroksen kuultamaan  uuden kerroksen läpi. Nauhan niskan puoleisen osan hän jätti sellaiseksi kuin olin sen maalannut ja sillä tavoin "se on varjossa". Kaulan takaosaan lisäksi tummennusta ja se  jäi vielä tuollaiseksi. Lisäksi pitää tiistaiana kaventaa mallin kaulaa leuan alta ja paidan kaulusta niskan puolelta sekä sen myötä mallin vasenta hartiaa (mallista katsoen).
?
Tässä klo 14 ennenkuin opettaja on tehnyt em. korjauksen punaisiin nauhoihin. Ja minä olen tässä lisännyt paidan kaulukseen ja rinnukseen mustaa.

Tässä maalaukseni klo 16 opettajan  juuri korjailtua punaisia nauhoja.

Piirros ti 22.1§. aamun päätteeksi.

Maalaus ti 22.1.  iltapäivällä klo 15 - 17. Korva näyttää tässä suurelta, ja kun kysuin opettajalta, hän vain "normalna" (hyvä). Tuli myös kokeiltua punaista ylähuuleen. Ja kun opettaja tuli katsomaan hän sanoi "aah, vampyr".


Keskiviikko 23.1.2013 


"Valmis" muotokuva klo 14.25.

Muotokuva opettajan tekemien korjausten jälkeen  Klo 14.35. Opettaja yhtenäisti värejä, rauhoitti kuvaa.

Perjantai 25.1.2013

Piirrämme taas uudesta näkökulmasta.  Tässä minun toista päivää piirtämäni ja siksi keskeneräinen. Tämän piirroksen jatkamiseen on vielä aikaa ma-to.  Se on vähän sillä  päivittäin tähän on varattu vain 2 tuntia.  Enemmän aikaa käytämme maalaamiseen, joka taas tapahtuu eri kulmasta (katso seuraavat kuvat). Koska luokassa on melko vähän tilaa mallin ympärillä, tulee paikkojen vaihdosta usein pieni häslinki. Tällä kertaa eräs opiskelija kuvitteli varanneensa tämän paikan mistä minä olen piirtänyt tätä jo toista päivää. Hän sanoi kovaäänisesti toiselta puolen luokkaa "minä vaihdoin paikkaa x:n kanssa", mutta X sanoi siihen "älä sekota minua tähän". Sen jälkeen äksyilijä tuli viereeni ja sanoi "näytä oletko todella piirtänyt tältä paikalta".  Nähtyään että puhuin totta hän luikki pois vähin äänin.
Tässä mallin maalaus uudesta kulmasta. Ennen maalamista tästä kulmasta piirettiin tunnin verran ja sitten piirros siirrettiin kankaalle umbralla sivellyn sanomalehtipaperin läpi piirtämällä. Ensin kuuluu maalata tummimmat kohdat, tässä siis tuo paita, kangas hartioilla sekä päähine.- Kun olin maalannut tämän ja tuli tauko, niin opettaja sattui työni kohdalle. naurahti ja sanoi jotain, kaikki kerääntyivät työni ympärille nauramaan.  Maalauksen ilme oli kuulemma säikähtäneenä hassunkurinen. Huomaan että eräs maalamisessa tärkeä "kuky" on kehittymässä, pitää kestää arviontia ja jopa omalle työlle nauramista.


Tässä maalaus perjantaipäivän päätteeksi, taustan väri kannatti maalata nyt, niin se ennättää kuivua viikonlopun aikana. Luulen että suurennan päähineen kokoa, se näyttää aika hassunkuriselta noin pienenä. Lisäksi lisään olan yli menevän kankaan alaa alaspäin, peitän paidan näkyvistä kaulusta lukuunottamatta. Kasvojen maalaaminen viekin sitten loppuajan eli ma-to. Saa nähdä miten siinä onnistun, olenko oppimassa mitään.


Maanantai 28.1. - perjantai 1.2.2013

Tässä olen "rohkeasti" lisäillyt kaasvoihin värejä.  Tulos on pastellimainen, sillä en osaa vielä sekottaa maaleja murretuiksi väreiksi. Sen tulisi tapahtua paletilla, ja tulisi sekä tietää tai ainakin suunnitella tai kokeilla ja oppia siitä. Tuntuu tosi vaikealta. Henri neuvoi "sekoita värillisiä harmaita". Saa nähdä onnistunko siinä tämän viikon aikana? Tämä työ tuli "valmiiksi", opettaja kehotti jättämään työn ja siirtymään seuraavaan. Pohdin, että opettaja varmaankin näkee että rajani tulivat vastaan ja on turhaa yrittää hioa ja hioa värisävyjä ja värejä ellei osaa riittävästi.


Uusi kuvakulma ja piirros jossa myös kädet tulevat mukaan kuvaan. Piirsin tämän melko nopeasti, 10-15 minuutissa ja olin hyvin tyytyväinen sekä sommitteluun että kuvan näköisyyteen. Se, että huomasin oppineeni tuotti suurta mielihyvää. Tässä sitä lisäsi vielä se, että moni kävi ihastelemassa sommittelun onnistuneisuutta. Odsaan myös antaa itselle tunnuistusta ja ilman liiallista ylpeyttä snaoa, onnistuin hyvin. Tämä piirros on luonnos maalausta varten. Tämä siirretään kankaalle "sanomalehtikalkkeerin" avulla,. OLin epävarma kuinka onnsoitun siinä ja siksi pyysin opettajaa avuksi. Ja samalla mietin kuinka hän tarjoaa tukeaan aivan oppilaan tarpeen mukaan ja on hyvin läsnä ja tukemassa työvaiheen loppuunsaattaamiseen asti.

Tä'ssä piirros on siirrettynä kankaalle. Tässä olen jo olen lisännyt siihen värejä, aloittaen tummimmista kohdin. Minulla ei ole valokuvaa edellisestä vaiheesta, jossa käytin pohjavärinä kuvan siirtämisessä tarvitun värin. Tämä maalaus oli aluksi tummilta kohdiltaan oliivin vihreä ja opettaja sanoi  sen nähtyään "onpa originaalista". Hän varmana tarkoitti: "tämä ei ehkä aivan sääntöjen mukaista", mutta se osoittautui minulle suoraa monien värin käyttöä helpommaksi tavaksi edetä. Yhdellä värillä maalaamista sanotaan grisail-maalaukseksi ja olimme sitä jo kokeilleet sommittelukurssilla marraskuussa.. Oliivin-ruskean  värin päälle aloin sitten lisätä näitä kuvassa näkyviä mustia ja ruskeita värejä.

Tähän olen (to 31.1. klo 14) lisännyt palettiveitsellä sinistä väriä (ultramariini, musta ja valkoinen). Onnistui mielestäni hyvin ja taaskin  (aah) moni kävi ihastelemassa, opettajakin kehui tuota tapaa maalata nuo housut. Taustaan olen lisännyt keltaisen taustakankaan värin (sitruuna, keltaokra ja valkoinen, paikoin hiukan punaista).


Tässä työ tuntia myöhemmin. Olen maalannut istuimen  kirsikan punaisella (punainen ja musta) sekä aloittanut vaikeimman eli kasvojen maalaamisen, okraa, sinistä, vihertävän harmaata. Käsiin hiukan samoja värejä.

Tässä työ 1,5 tunnin kuluttua lähes valmiina. Olen lisäillyt kasvoihin, silmiin, suuhun, nenään ja silmiin pieniä sävyjä sekä maalannut vasemmanpuoleisen taustan kellanharmaalla, jonka päälle lisäsin vielä (Henrin neuvosta) valkoista. Kaikki tuo taustassa edelleen lastalla, paitsi kasvot Laurilta lainaamallani hienoilla pikkusiveltimellä. Olen todella iloinen tästä työstä, se on onnistunut kauttaaltaan. Olen onnistunut sommittelussa, värien käytössä ja kokonaisuudessa. Tulos on sekä omasta että muidenkin mielestä paras öljyvärityöni tähän asti. Tällainen kokemus antaa toivoa jatkoon. Opettaja ei ole maalannut tähän mitään, mutta on kyllä ohjannut minua kieltämällä välillä koskemasta joihinkin hänen mielestään riittävän hyviin (soimmittelu, mittasuhteet, värit ja näköisyys) kohtiin. Tärkeää tuollainenkin palaute ohjauksessa, laittaa oppimassa olevan teoille rajoja. Sillä tavoin oppija välttyy pettymyksiltä kun ei yritä sellaista mitä ei vielä hallitse.

6.-11.2.2013

Luonnos piirrosta varten.

Piirroksen alku. 6.2.2012 klo 12



Keskiviikko 7.2. klo 12, yksityiskohtia työstetty, poski, silmät, nenä, hiukset, korva. Tämän piirtäminen jatkuu vielä 3 päivää eli 9 tuntia tästä.

Torstai 8.2. klo 12, edelleen vain yksityiskohtia. Kehoa piirsin turhan paljon, sommittelu kärsii, mutta sen huomasin vasta viimeisenä päivänä. Tässä vielä silmien, posken ja hiusten varjostuksesasa virheitä.
Maanantai 11.2. klo 12. "Valmis" piirros  eli jätämme työt tähän vaiheeseen ja tiistaina 12.2. aloitamme kukin uudesta paikasta ja uudenlaisella välineellä.


Tiistaista 12.2. perjantaihin 15.2.2013 

Valmis piirros neljässä päivässä, noin 10 tunnissa, luonnosvaiheet mukaanlukien. Piirtäminen sujui hyvin alusta alkaen, varsinaisessa piirroksesssa mittasuhteet osuivat hyvin kohdalleen ja opettajan ohjauksen avulla puutteet tulivat oikaistuiksi, kuten leuan asento, huulten ja nenän muoto sekä silmien oikea paikka. Kasvojen muodossa (anatominen sävytys) pärjäsin myös, sain siihen ohjausta ja hiukset piirin aivan  itse itseäni ohjaten. Mallin myssyssä oli puutteita ja aivan lopuksi opettaja sävytti siihen muotoa ja poisti kumilla joitakin liian tummia kohtia. Vieressäni piirtänyt Vesa kehitteli teoriaa siitä miten hyvästä tuurista kasvaa taitoa kun hyvä tuuri lisääntyy. Tässä työssä minulla oli sitä tuuria, sillä sommittelu ja mittasuhteet olivat alun alkaen hyvin lähellä lopullista. Opettajan kommentti: tässä työssä näkyy vanhojen mestareiden ote. Huikea palaute.

Tiistai 19.2. Aloitin uuden piirroksen. Tässä luonnos huonolle kiiltäväpintaiselle paperille, mutta tavoitteena on tässä saada mittasuhteet kohdalleen. Saankin luvan siirtää piirroksen watman -paperille.

Siirtäminen tapahtuu niin että tummennetaan pehmeällä grafiitilla ("lyijykynällä") piirroksen toinen puoli. Tummennus kannattaa tehdä ikkunaa vasten ja tummentaa vain tärkeimmät ääriviivat. Tummennuksen jälkeen piirros asetetaan sen pinnan päälle jolle ääriviivat halutaan apuviivoiksi. Tässä tapauksessa watman paperille. Painalletaan lyijykynällä tai siveltimen puuukärjellä ääriviivoja pitkin, jolloin grafiitti toisella puolelle jättää heikohkoja jälkiä alustaan.
Keskiviikko 20.2. Tässä olen jo pidemmällä, watman paperilla on piirrosjälki ja sen päälle on levitetty pehmeällä siveltimellä sourse -liidusta veitsen  terällä jauhetun ja veden sekoitusta. Väri levitettiin niin että blanchetille liimattu paperi oli noin 40 asteen kulmassa pöydällä, ja sivellin kulki paperin yli poikittain (opettaja näytti miten). Värin on annettu kuivua hyvin. Sen jälkeen olen tässä piirtänyt sourse -kynällä mallin piirteet. Sävytys tehdään pyyhkimällä sourse -väriä pois. Sen jälkeen vahvennetaan sävyjä halutuista kohdin. Tässä ja muotokuvissa tietenkin, etenkin silmiä, nenää, huulia, leukaa, kulmia ja sen jälkeen kasvojen muotoa suun alueella, silmien alueella, otsassa, poskessa ja kaulalla. Tässä myös hiuksia ja mallin vaatetusta.
Torstai 21.2. Sävytys on jatkunut koko aamupäivän, tässä työ ennen ruokataukoa, Jatkuu seuraavana aamuna. Piirrokseni herättää kauteutta joissakin taitavissa piirtäjissä. Olen siis sen perusteella onnistunut ainakin toisen kerran. Tosin itse näen tässä ainakin jälkikäteen paljon virheitä. Otsa on ehkä' liian edteen työntyvä, kaulan alue leuan alla ei oele riittävän pitkä ja pää sivusuunnassa liian kapea. Mutta opettajan palaute on hyvä, hän sanoo että piirroksessa kaikki mittasuhteet ovat kohdallaan. Ihmettelenkin että itse näen toisin. Ihmettelen siksi että opettajamme (Marina Kuznetsova) on todella tarkka ohjauksessaan, millimetrin osatkin ovat hänelle merkitseviä silloin kun on kyse suusta, silmistä tai nenästä. Tuosta tarkkuudesta voi olla samaa mieltä, pienetkin erot näkyvät selvästi mallin olemuksen ilmaisussa. Tähän työhön on vielä aikaa perjantaamu, seuraavassa kuvassa työ pe 22.2. klo 11.50




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti